Bilance zahraničního obchodu se začátkem letošního roku po několika měsících dostala do plusu, i když velmi blízko tomu měla již v prosinci se saldem prakticky na nule. V lednu dosáhl přebytek bilance 9,5 mld. Kč a skončil tak pod odhady (medián 13,1 mld. Kč).
Největší podíl na návratu do černých čísel měl meziročně vyšší přebytek obchodu s motorovými vozidly o 6 mld. Kč. Celkově pro českou ekonomiku významný segment stroje a dopravní prostředky přispívá do celkové bilance tradičně kladně, a jinak tomu není ani v aktuálně turbulentnějším ekonomickém prostředí. Na druhé straně zůstává v deficitu obchod s minerálními palivy. V datech je ale již patrné snížení deficitu z výšin z roku 2022 díky opadnutí nákladového cenového šoku, i když ceny zůstávají zvýšené. S odeznívajícím cenovým šokem souvisí ale i klesající poptávka, což má dopad in na stranu vývozu. Nicméně situace se již začíná pozvolna zlepšovat – subindex PMI pro zpracovatelský sektor hodnotící vývoj nových exportních objednávek v posledních měsících roste. V únoru dosáhl na 42,2 bodů oproti 33,7 ještě v listopadu 2022. I tak se ale nadále drží v pásmu kontrakce (tedy pod 50 body).
Kvůli pomalému oživení poptávky a obnoveným potížím na nabídkové straně v automobilovém průmyslu počítáme pro letošek nadále s deficitní bilancí zahraničního obchodu se zbožím, okolo 60 mld. Kč. Tomu odpovídá předpoklad meziročně pouze stagnující průmyslové produkce. Z pohledu průběhu roku čekáme slabší první polovinu, zatímco v druhé polovině roku by měl díky výhledu růstu ekonomiky eurozóny získat export nový impulz. Nicméně opačným směrem jde výhled růstu cen energií v Q3/Q4 2023 zatěžující dovozní stranu.
Přidejte odpověď