Práce v IT sektoru je určitě zajímavá, lákavá a také skvěle placená. K jejímu vykonávání ale potřebujete nepochybně mnohé znalosti a dovednosti. Obojí lze získat. Důležité je dostat příležitost.
Právě o oblasti IT a možnostech vzdělávání v tomto oboru si budu povídat s Janou Večerkovou. Ta v zpřístupnit svět v oblasti startupů a vývoje inovativních produktů po celé Evropě působí již více než 12 let. Se svým bratrem Honzou založila Coding Bootcamp Praha, který byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn prestižní americkou univerzitou MIT a Evropskou komisí pro vysokou úspěšnost absolventů a úspěšnost budoucího uplatnění na trhu práce.
IT zažívá v posledních letech doslova boom.
Ano, mám také pocit, že IT zažívá v posledních letech skutečný boom. V oblasti IT vzdělávání působíme přes sedm let a zájem o naše kurzy i absolventy je neustále rostoucí. Poptávka po IT specialistech se nesnížila ani během pandemie koronaviru! V posledních dvou dekádách jsme svědky enormního technologického pokroku, který se dále zrychluje. Nové technologie, jako umělá inteligence, blockchain, rozšířená realita (AR) a virtuální realita (VR), průlomové cloudové služby a další, zásadně mění způsob, jakým firmy fungují a jak lidé komunikují. Tento rychlý technologický rozvoj vede k neustálému růstu a inovacím v IT odvětví. V důsledku rostoucího technologického pokroku a konkurence firmy usilují o efektivnější a modernější způsoby řízení svých operací. Digitální transformace se stala prioritou pro mnoho firem, což vyžaduje silné zapojení IT odborníků. Toto zvyšuje poptávku po IT službách a profesionálech.
Proč chce najednou spousta lidí v tomto oboru pracovat?
V rámci rozhovorů se studenty a absolventy Coding Bootcamp Praha nás otázka toho, proč chce někdo změnit kariéru do IT dlouhodobě zajímá. Odpovědi, které dostáváme se dají shrnout do dvou kategorií – zajímavá práce a perspektivní obor. Co programování dělá zajímavé pro naše studenty je typicky spojení analytického a kreativního myšlení. Mnoho z nich hledá obor, kde se bude moct – i muset – neustále vzdělávat a překonávat výzvy, protože v jejich současné kariéře narazili na určitý strop růstu a jejich práce se stála rutinní. Druhým důvodem je, že mnozí lidí přemýšlejí nad tím, jestli jejich současný obor / specializace bude v blízké době vůbec existovat a chtějí být součástí perspektivního odvětví s velkou možností kariérního růstu. V kombinaci s tím, že programování není v dnešní době profesí jen pro úzkou skupinu specialistů, si mnoho lidí v posledních pěti deseti letech začalo uvědomovat, že chtějí získat dovednosti, které jim umožňují budoucí rozvoj.
Lze změnit kariéru a začít v IT úplně od nuly bez jakýchkoli znalostí?
IT je stále rostoucí a neustále se měnící odvětví a ti, kteří chtějí začít pracovat v oboru IT, musí učinit několik klíčových kroků. V první řadě je nezbytné prozkoumat samotný obor. IT zahrnuje mnoho různých oblastí. Nalezení role, která vás nejvíce oslovuje, vám pomůže orientovat se v cílech vzdělávání. Za druhé, pokud už máte představu kterým směrem se v IT chcete vydat je načase se začít učit. Pro úplné základy existuje mnoho online zdrojů, kde si zdarma můžete vyzkoušet například základy programování a zjistit tak jestli máte skutečný zájem se učit dále. Následně je pak ideální prozkoumat další možnosti vzdělávání, nejpopulárnější formou je studium na coding bootcampu, jako náš 12týdenní kurz webového vývoje či 8týdenní kurz data science.
Nicméně je důležité říct, že i když práce v IT může být velmi zajímavá a naplňující, tak ne každý se pro ni hodí. Je klíčové, aby zájemci o práci v IT měli dostatek elánu, nadšení a trpělivosti potřebné k dokončení úkolů v oblasti IT, aniž by je zahltil stres a úzkost. Uvažujete-li o vstupu do IT, nikdy není pozdě začít, pokud vás technologie skutečně zajímají a stanovili jste si realistické cíle. Vyčlenění dostatečného času na učení a studium související s IT a budování základních IT dovedností jsou základními prvky úspěchu v tomto odvětví. S nasazením a odhodláním lze získat pevné základy pro vstup do světa IT.
Programování je podle mě poměrně složité. Za jak dlouho se jeho základy může člověk naučit, aby je pak mohl aplikovat?
Pro získání juniorské práce v IT je důležité znát více než jen základy programování. Nestačí mít teoretické znalosti o tom, jak programování funguje – zaměstnavatelé chtějí vidět praktické dovednosti související s psaním kódu a vývojem aplikací. I když jsou vaše znalosti v oblasti IT omezené, ve váš prospěch budou hrát dobré schopnosti řešit problémy a nadání pro úkoly související s IT. V Coding Bootcamp Praha si v rámci několikaměsíčního studia účastníci tvoří portfolio svých projektů, které každému seniornímu programátorovi dá dobrou představu o znalostech daného kandidáta. Ještě důležitější než znalost programování je ale pro juniory chuť se učit – firmy často dají přednost kandidátům, kteří umí dobře komunikovat a jsou schopni prokázat nadšení a odhodlání pokračovat ve vzdělávání v oblasti IT.
Mé weby většinou řeší programátoři. Co programátorky? Je zájem o toto povolání i u žen?
Bohužel u mnoha žen stále panuje dojem, že IT je doménou mužů anebo ještě lépe řečeno “není doménou žen”, a proto je často ani nenapadne, že by do IT šly. Zájem mezi ženami o IT ale určitě je, náš dlouhodobý průměrný počet studentek v našich kurzech je 30%. Ženy se typicky nebojí vzdělávat v IT dovednostech, ale občas se samotné limitují představami o “správném” pracovním kolektivu, což je o osobním nastavení každého z nás. Někomu je úplně jedno jestli pracuje s muži, ženami, místními nebo cizinci a někdo se nejlépe cítí mezi lidmi, kteří jsou mu co nejpodobnější. V dnešní době se ale takové vnímání stává krok po kroku přežité a ženy by měly mít dostatečné sebevědomí, aby se v převážně mužském kolektivu prosadily a nepovažovaly se za méněcené či nedoceňované.
IT nejsou ale pouze programátoři. Nebo ano?
Jak již bylo zmíněno, IT zahrnuje mnoho různých oblastí, například řízení IT projektů, softwarové inženýrství, data science, kybernetickou bezpečnost, testing, UX design či systémové administrátory. Některé role se do určité míry prolínají a zároveň někteří specialisté se po čase přesunou do jiných oblastí IT. Na studium programování se nám hlásí lidé ze všech možných profesí, ale často také například testeři, designéři či admini.
Co třeba umělá inteligence v toto oboru, podle mého ho mění vcelku radikálně. Souhlasíte?
V posledním půl roce se často setkáváme s otázkou, jestli když může AI nástroj psát kód za vývojáře, tak jaký to bude mít dopad na studenty informatiky a zda nezmizí vysoce placená pracovní místa softwarových inženýrů. Podle většiny odborné veřejnosti ale tyto nástroje jsou jen přirozeným krokem, který programování dělá rychlejším, protože šetří čas při průzkumu řešení a pomáhá hledat chyby. Zároveň dělá programování přístupnějším pro začátečníky, protože když si nejste jisti správností daného postupu, případně nevíte jak nějaký kus kódu napsat, tyto nástroje vám mohou pomoci. Nicméně představte si to spíše jako dílčí nápovědy, než tak, že za vás AI napíše novou appku.
Je také třeba vědět, kterým směrem se chcete ubírat a proč, jinak slepě kopírujete – potenciálně zcela nevhodný – kód. Bez dostatečného základu je jednoduché se v pokročilých technologiích ztratit, případně pouze klouzat po povrchu. Z hlediska vzdělávacích programů je proto důležité poskytnout studentům dobrý základ, aby absolventi měli dostatečnou kompetenci a schopnost se přizpůsobit novým technologiím, a to bez ohledu na to, jak rychle se technologie vyvíjejí.
AI modely se nyní bouřlivě rozvíjejí. Čeká nás velmi zajímavé období plné technologických novinek. Už nyní lze vidět, že se tyto nástroje staly součástí běžné pracovní rutiny mnoha lidí, z nichž většina je v netechnických profesích. Během velmi krátké doby, a to zejména s nástupem ChatGPT, se staly pro mnoho lidí něčím jako osobním asistentem, průzkumníkem, copywriterem a mentorem v jednom. Pravděpodobně bude docházet k integraci těchto modelů s širokým spektrem řešení a produktů a očekává se, že v budoucnosti bude AI stále více integrována do našich každodenních životů a pracovních procesů, což umožní zvýšení efektivity, zlepšení výkonu a poskytování personalizovaných služeb.
Co IT vzdělávání na základních školách. Jaký na něj máte názor?
Do dnešní doby bylo IT vzdělávání na základních (a většinou i středních) školách skoro neexistující a sestávalo z tupého učení toho, jak funguje pár funkcí v Excelu či základní operace ve Wordu, aneb věci, které by si každý digitálně schopný jedinec měl být schopen sám zjistit za pár minut. V mnoha evropských zemích, včetně Velké Británie či Estonska, bylo programování do školních osnov zakomponováno už před mnoha lety. I proto je skvělé, že konečně se i v ČR přišlo s novou koncepcí, tzn. Novou informatikou, jejímž cílem je rozvoj informatického myšlení, což je jen jiný název pro rozvoj logického a abstraktního myšlení.
Fandíme všem metodám výuky, které aktivně rozvíjejí informatické myšlení a přirozeně ho zakomponovávají do výuky i dalších předmětů. Věříme, že výuka programování má obrovský potenciál ukázat daleko širšímu spektru studentů krásy matematiky, protože jim umožní vidět k čemu matematické principy na konci dne mohou být. I pro mladší žáky existují zjednodušené programy (například Scratch), kde je možné si vyzkoušet třeba vytváření hry a na tom se učit logiku hry, počítání skóre, proměnné a podobně.
Dají se ale najít i mnohé další příklady skvělé integrace programování do dalších předmětů, například při práci s mapami, překládání slovíček, použití proměnných při psaní povídky… V uměleckých hodinách si mohou děti vytvořit generátor náhodných barev nebo třeba animace. Často se opakuje argument, že učit se programovat je těžké a chce to trpělivost, čas a spoustu pokusů a omylů, a proto není vhodné pro děti na základní škole, protože nemají dostatečnou vyspělost a odolnost. Já se ale ptám, co jiného by škola měla děti do života naučit, když ne schopnost vytrvat a nevzdávat, i když jsou věci těžké?
Děkuji za rozhovor!
Medailonek: Jana Večerková působí více než dvanáct let v oblasti startupů a vývoje inovativních produktů po celé Evropě. Se svým bratrem Honzou založili Coding Bootcamp Praha, který byl jako jediný evropský coding bootcamp oceněn nejen prestižní americkou univerzitou MIT, ale také Evropskou komisí pro vysokou úspěšnost absolventů při uplatnění na trhu práce. V minulosti Jana pracovala pro organizaci pomáhající startupům v Bruselu, kde dohlížela na vývoj a realizaci celoevropských projektů s veřejnými i soukromými subjekty. Jana absolvovala bakalářské studium na Bayes Business School a magisterské studium na London School of Economics, kde jak sama říká, zažila to nejlepší z toho, jak se má učit.
Přidejte odpověď