V době, kdy má většina klientů přístup do banky z mobilního telefonu, je velmi snadné přesouvat finanční prostředky z jedné banky do druhé na jedno kliknutí v řádu sekund. O tom se mohly také celkem nedávno přesvědčit bankovní systémy v USA a Švýcarsku, kde došlo ke krachu větších bank právě díky náhlému odlivu vkladů, který byl vyvolán především masovým sdílením příspěvků na sociálních sítích.
Jak zabránit opakování takovéto situace v budoucnu? Výzvou se musí v první řadě zabývat zákonodárci, a to při stanovení optimální hranice ochrany vkladů, stejně jako i regulátoři upravující bankovní podnikání.
Významnou úlohu zejména z dlouhodobého hlediska v tomto bude hrát systém finančního vzdělávání. Jen vzdělaný a informovaný klient dokáže lépe spravovat své finanční prostředky, diverzifikovat vklady, rozlišovat investování od spoření a má menší tendenci podléhat panice. Ví moc dobře, že jeho vklady v bankách jsou pro každý případ chráněné.
Jde o výzvu pro každého z nás, zejména pak pro pedagogy a organizace, které pomáhají školám s rozšiřováním finanční gramotnosti. Neopomínejme při vzdělávání dětí (ale koneckonců i dospělých) na témata spojená se stabilitou bankovního sektoru, pojištění vkladů a zákonných garancí.
Renáta Kadlecová, výkonná ředitelka Garančního systému
Přidejte odpověď