Za rok 2022 prošetřovali specialisté České podnikatelské pojišťovny (dále jen „ČPP“) téměř 1 100 případů s podezřením na podvodné jednání. Uchráněná hodnota z uzavřených případů činila téměř 90 milionů Kč. Jedná se o téměř dvojnásobný počet případů oproti roku 2021 a nárůst uchráněné částky o 30 milionů korun.
„Nejvíce podezření na podvod jsme řešili v Praze, kde se koncentrovalo 17 % ze všech případů, a v Ústeckém kraji, kde jsme evidovali 13 % případů. Naopak nejméně podezření na podvodné jednání jsme řešili v Pardubickém a Karlovarském kraji. Největší objem finančních prostředků se podařilo uchránit za region Prahy, kde se jednalo o částku více jak 23 milionů korun,“ upřesnila Dita Němečková, vedoucí Odboru vyšetřování a prevence.
„Počet pokusů o pojistné podvody v průběhu let narůstá, stejně tak i uhájená částka. Důvodem je především větší počet klientů, které ČPP dokázala oslovit se svou nabídkou. ČPP je trojkou na trhu v oblasti povinného ručení, a právě nejčastější jsou stále podvody spojené s pojištěním vozidel. Pachatelé pojistných podvodů si však často neuvědomují, že se svým jednáním vystavují trestnímu stíhání. Pojistný podvod je trestný čin, za který může být pachatel odsouzen k trestu odnětí svobody až ve výši deseti let,“ vysvětluje Renata Čapková, tisková mluvčí ČPP.
Přestože nejpočetnější jsou stále podvody spojené s pojištěním vozidel, specialisté ČPP v loňském roce řešili i případy z jiných oblastí pojištění. Mezi zajímavé případy z loňského roku patří případ bývalé externí zprostředkovatelky pojištění, která hlásila na pojistných smlouvách osob, které pojišťovala, fiktivní pojistné události. Jednalo se o škody, jak z neživotního pojištění (poškození mobilních telefonů, zařízení domácnosti), tak i škody z úrazového pojištění, kdy hlásila úrazy, které se ve skutečnosti nestaly. Tyto pojistné události nenahlašovala pouze v ČPP, ale i v ostatních pojišťovnách.
Další perličkou byl případ muže, který vlastnil poškozený stavební stroj staršího data výroby, u kterého stářím došlo k jeho opotřebení. Majitel se snažil využít k renovaci, která ho stála téměř 250 tisíc korun, finanční zdroje od pojišťovny. Na pojistné plnění však neměl nárok. V průběhu řešení domnělé pojistné události měnil okolnosti vzniku poškození stroje, aby získal pojistné plnění. V tomto případě byl prokázán pojistný podvod.
Pro zvýšení efektivity v odhalování pojistných podvodů Česká asociace pojišťoven od roku 2012 provozuje Systém pro výměnu informací o podezřelých okolnostech (SVIPO II). Důležitou strategií v boji proti pojistnému podvodu je také úzká vzájemná spolupráce pojišťoven jak mezi s sebou, tak s policií. Odhalováním pojistných podvodů pojišťovna chrání zájmy všech svých klientů.
Přidejte odpověď